Un lift este un mecanism care transportă persoane, obiecte sau materiale între etaje, pe verticală, folosind energia electrică sau pompele hidraulice cu fluid, care ridică un piston cilindric. Dar ce se află în spatele „cutiei metalice” pe care o folosim zilnic pentru a urca sau coborî dintr-o clădire?
Ce este un lift?
Din punctul de vedere al unei persoane care vrea doar să ajungă în cel mai scurt timp de la parter la etajul al zecelea, ascensorul nu este mai mult decât o cutie cu uși, care pornește și oprește în urma unor comenzi la etajele indicate. Celor care sunt însă ceva mai curioși, le spunem că lifturile electrice sunt alcătuite din mai multe părți esențiale:
- o cabină de metal
- contragreutăți
- un motor electric, care face posibilă deplasarea cabinei sus și jos, și care include și un sistem de frânare
- un sistem puternic de cabluri din metal, care fac legătura între cabina și motoare
- mai multe sisteme de siguranță, în cazul unei avarii
- un sistem electronic (automatizarea liftului), care dictează ascensorului unde și când să oprească
- panouri de comandă la fiecare etaj și în cabină
- un puț al liftului prin care acesta se deplasează si de care sunt prinse sinele pe care culiseaza cabina
Cum funcționează un lift
Funcționarea unui lift are la bază principiul contragreutăților, care sunt prinse cu cabluri și scripeți. Atunci când liftul coboară, contragreutățile urcă și invers. Contragreutatea este egală cu greutatea liftului, la care se adaugă jumătate din greutatea pasagerilor – de aceea există și o limită maximă de greutate pe care o poate suporta un lift. Practic, contragreutățile ajuta deplasarea cabinei, astfel încât liftul are nevoie doar de mai puțină energie suplimentară, atât cât să compenseze jumătate din greutatea pasagerilor transportați.
Desigur, ascensoarele moderne au mecanisme complexe de funcționare, nu sunt simple aparate cu scripeți. Pentru a înțelege mai bine cum funcționează, trebuie să facem mai întâi o diferențiere între cele două tipuri de lifturi care există acum – lifturile electrice și lifturile hidraulice.
Cum funcționează un lift electric
Ascensorul electric este acționat de un motor electric, care poate fi mai mare sau mai mic (dacă se pune accent pe economisirea de energie). Cabina liftului este legată de un cablu, care are la capătul opus o contragreutate. Atunci când liftul se deplasează, cablurile de acționare folosesc forța de tractiune, pentru a urca sau coborî cabina. Contragreutatea ajută la deplasarea liftului, valorificând forța gravitațională, astfel încât liftul va consuma doar puțină energie electrică, o parte din efortul principal fiind compensat de contragreutate.
Cabina are un pod mobil (placa pe care pășim când urcăm în lift), care va acționa contactul pentru semnalizarea „ocupat”. În momentul în care o persoană intră în lift și apasă pe butonul unui anumit etaj, motorul este acționat și pornește cabina, moment în care contragreutatea coboară sau urcă, după cum este nevoie, în sens opus cabinei.
Liftul are mai multe sisteme de siguranță, astfel încât ascensorul va porni cu o viteză mai mare și va încetini când va ajunge aproape de etajul solicitat. Apoi va fi acționată frâna și liftul se va opri complet în dreptul etajului.
În puțul liftului există, în dreptul fiecărui etaj, un aparat special (numit traductor de stație), aflat în legătură cu panoul electric. Acest aparat va transmite panoului la ce etaj se află liftul. Când o persoană apasă pe un buton în lift sau pe scară, pentru a chema liftul, este activat sistemul de automatizare (adică panoul electric) și astfel ascensorul se va deplasa acolo unde este solicitat.
Când cabina liftului a ajuns la etajul unde a primit comanda, traductorul de stație de la etajul respectiv este acționat reduce viteza liftului. Apoi, un alt aparat care este montat pe cabină (traductorul de nivelare) este acționat în momentul în care liftul ajunge la palier și îl oprește imediat.
Cum funcționează un lift hidraulic
Ascensoarele hidraulice sunt mai apreciate, pentru că sunt mai silențioase, deoarece pompele care le acționează sunt amplasate într-o cameră tehnică separată de puțul liftului, iar deplasarea lor este mai lină ca în cazul vechilor lifturi electrice. De asemenea, costurile de întreținere sunt mai mici, iar valvele electromecanicecontroleaza deplasarea sigura si precisa intre etaje. Lifturile hidraulice nu pot fi folosite însă în clădiri mai înalte de 7 etaje.
Aceste lifturi funcționează tot cu energie electrică, iar denumirea de „hidraulic” se referă la modul prin care se pune în mișcare cabina. În cazul liftului hidraulic, cabina este acționată de un piston care este fixat în podeaua puțului de lift sau miscarea este transmisa cabinei prin intermediul unui sistem de roti si cabluri. Acest piston ridică sau coboară cabina, iar aceasta este ghidată pe glisiere (șine), prin forța unui lichid de presiune, care intră sau iese din piston.
Mai exact, o pompă trage lichidul de presiune dintr-un rezervor, îl împinge în corpul pistonului, iar prin culisare cabina liftului urcă la etajul solicitat. Când liftul coboară, greutatea cabinei împinge lichidul din piston înapoi în rezervor, printr-o serie de valve speciale. Datorită acestui sistem ingenios, este practic imposibil ca liftul să cadă în gol, cabina fiind mereu susținută prin lichidul de presiune.
De asemenea, liftul hidraulic nu are nevoie de contragreutăți, cum este cazul ascensoarelor electrice.
Acestea sunt diferențele dintre liftul electric și cel hidraulic și informațiile de bază despre modul în care funcționează fiecare tip de lift în parte.