Pentru o clădire cu ascensor, contractul de service al acestuia reprezintă unul dintre cele mai importante aspecte ce revin în sarcina administratorului. Fie că vorbim despre construcţii rezidenţiale, comerciale, de birouri sau industriale, nimeni nu-şi doreşte să fie întâmpinat cu un afiş pe care scrie „Scos din funcţiune” atunci când vrea să apese butonul de chemare a liftului. Erorile şi defecţiunile se pot întâmpla, diferenţa este făcută de serviciile de întreţinere pe care le contractezi şi de profesionalismul firmei angajate să le remedieze.
Alege furnizorul potrivit nevoilor tale
Elevatoarele de persoane şi de mărfuri sunt o prezenţă constantă în piaţa rezidenţială şi de business. Atunci când alegi instalarea unui lift într-o clădire fără ascensor, trebuie să ţii cont, în primul rând, de spaţiul de care dispui şi de numărul mediu de utilizatori pe care îl va deservi. Acelaşi lucru trebuie să îl iei în calcul şi în momentul în care închei un contract de service. În primul rând, nu toţi distribuitorii de ascensoare oferă şi servicii de întreţinere. Şi, între cei care oferă, calitatea nu este aceeaşi. Din acest motiv, este bine să te informezi cu privire la principalele nume furnizoare de servicii de întreţinere pentru lifturi în zona care te interesează. Bugetul este, într-adevăr, un criteriu de departajare pentru prestările de servicii, însă, nu face rabat de la calitate, pentru a nu avea prejudicii mai mari. De cele mai multe ori, pretinsa economie pe care o faci în detrimentul calităţii îţi produce pagube substanţiale. Furnizorul pe care îl alegi trebuie să aibă în portofoliu clădiri similare cu cea pe care o administrezi, iar eventualele recomandări ale beneficiarilor nu fac decât să te convingă că este alegerea corectă.
Cum întocmeşti contractul de service
De la bun început, trebuie să ştii că nu există un contract standard, general valabil pentru astfel de servicii. Fiecare companie are un anumit tip de înțelegere scrisă pe care o negociază şi adaptează la nevoile beneficiarului. Esenţiale pentru tine sunt acţiunile de mentenanţă, disponibilitatea unui dispecer pentru raportarea defecţiunilor şi timpul de răspuns la solicitare pentru remedierea problemei. Este foarte important ca intervenţia operativă prin personal de specialitate să se facă în cât mai scurt timp (maximum 30 de minute) în cazul blocării sau opririi între etaje a ascensorului cu persoane în cabină. Pentru alte situaţii reclamate, timpul de aşteptare poate fi prevăzut în contract cu un interval mai lejer, de până la 60 de minute. Celelalte detalii pot fi convenite în funcţie de serviciile standard oferite şi de solicitările tale. Pentru a cunoaşte ansamblul care face obiectul acestui contract, trebuie să ştii, în primul rând, care sunt componentele unui lift. În contract pot fi trecute toate aceste părţi sau numai o parte din ele, în funcţie de necesităţi.
Solicită ajutorul unor profesionişti
Dacă nu eşti specialist în domeniu, însă îţi doreşti cele mai bune servicii pentru persoanele care se vor deplasa cu ascensorul în clădirea ta, poţi solicita consultanţă din partea unor profesionişti. Sfaturile pentru întreţinere sau modernizare a unei instalaţii deja existente te pot ajuta să prelungeşti durata de viaţă a liftului. Legislaţia în vigoare, calculul eficienţei în funcţie de fluxul de utilizatori, integrarea ascensorului în arhitectura clădirii, instalaţiile care se potrivesc cel mai bine cu bugetul şi condiţiile specifice ale construcţiei sunt noţiuni pe care le poţi înţelege şi stabili mult mai bine atunci când beneficiezi de asistenţă tehnică la faţa locului.
Verificarea periodică obligatorie a ascensorului
Contractul de service nu face parte din obligaţiile impuse de legislaţia în vigoare cu privire la inspecţia periodică a ascensorului, care revine Companiei Naţionale pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune. Însă, serviciile contractate pot veni în întâmpinarea acestui tip de inspecţie. În plus, verificarea este obligatorie după fiecare reparaţie şi punere în funcţiune. În funcţie de regimul de exploatare al clădirii, va trebui să primeşti periodic vizita unor inspectori de specialitate care vor solicita documentaţia tehnică a ascensorului şi vor face verificări tehnice în cabină, în puţuri şi în camera de maşini. Inspecţiile se fac în timpul staţionării şi deplasării liftului, cu cabină încărcată normal şi peste sarcina nominală. În baza acestui raport de inspecţie primeşti autorizaţie de funcţionare pentru încă 1 sau 2 ani.
Prezenţa unuia sau mai multor ascensoare într-o clădire creşte valoarea de piaţă a acesteia şi beneficiile pe care le primeşti din exploatarea ei. Ieşirea din funcţiune a unui elevator îţi poate aduce prejudicii de imagine sau financiare. Din acest motiv, alegerea contractului de service potrivit este esenţială pentru familia sau afacerea ta. Ca orice document juridic, și acesta trebuie tratat cu maximă atenţie atât în ceea ce priveşte întocmirea, cât şi pentru respectarea prevederilor convenite. Orice asistenţă din partea unui specialist este binevenită.