Inainte ca lifturile sa devina o comoditate, majoritatea blocurilor de apartamente sau birouri erau limitate la maximum sapte etaje. Cresterea economica globala a solicitat construirea unor cladiri din ce in ce mai inalte, care sa poata adaposti zeci de apartamente sau intregi companii multinationale. Astfel, calatoria cu liftul a devenit un detaliu nesemnificativ al vietii cotidiene, desi acesta ramane o minune a ingineriei moderne. Vei putea afla din articolul de mai jos care sunt partile componente ale unui lift si cum se intampla toata „magia”, pentru ca urmatoarea ta experienta in interiorul ascensorului sa poata fi apreciata la adevarata ei valoare!
Cabina
Cabina liftului, care transporta persoanele, este incorporata in putul liftului. Aceasta poate fi de diferite dimensiuni si este miscata in sus si in jos cu ajutorul motorului sau a unui sistem hidraulic.
Putul
Putul ascensorului este spatiul in care se deplaseaza ascensorul si contine sinele de ghidare pe care se deplaseaza cabina si contragreutatea, instalatia electrica si contragreutatea, aceasta contribuind la reducerea consumului motorului.
Sinele de ghidare
Sinele de ghidare sunt amplasate pe lateralele putului liftului si au rol de stabilizare atat a cabinei, cat si a contragreutatii, impiedicand balansul. Astfel, se creeaza o rulare lina a liftului in ambele directii, fara ca pasagerii sa resimta miscari bruste ale cabinei.
Contragreutatea
Contragreutatea este folosita pentru a reduce efortul motorului. Similar acțiunii unui balansoar, aceasta creeaza o energie constanta, cu ajutorul careia se ridica sau se coboara cabina liftului.
Limitatorul de viteza
Sistemul de reglare a vitezei echipat la majoritatea lifturilor se numeste limitator de viteza. Daca ascensorul se deplaseaza cu o viteza ce depaseste limita setata, limitatorul de viteza aplica un sistem de franare complex.
Motorul
Ascensoarele motorizate sunt ridicate și coborâte folosind funii de oțel care sunt atașate de mașina elevatorului, precum și o contragreutate. Contragreutatea simuleaza greutatea unei cabine ce transporta 40% din capacitatea sa, in vederea reducerii tensiunii generale a motorului. Folosind un sistem de scripeti, cabina este ridicata si coborata.
Camera de masini („casa liftului”)
Camera de masinil adaposteste atat motorul, panoul de comanda cat si sistemul de roti care il actioneaza. Acesta este situat, la lifturile mai vechi, deasupra putului liftului. Aici se primesc semnalele electrice de la comenzile fiecarui etaj, fiind transformate in rularea pe sinele de ghidaj a cabinei ascensorului, in sus sau in jos. Atunci cand usile se deschid la un anume etaj-destinatie, unitatea de control primeste un semnal care opreste cabina in loc, pentru a permite pasagerilor sa intre sau sa iasa.
Amortizorul
Acesta este un aparat de siguranta, echipat in partea de jos a putului liftului, conceput cu rol de protectie pentru pasageri. Un amortizor poate opri o cabina aflata in coborare rapida, diminuind socul prin acumularea sau disiparea energiei kinetice a acesteia.
Stiai ca…
…cel mai rapid ascensor din lume este instalat in Shanghai Tower si circula cu o viteza de 73.8 km/ora, adica 20 m/secunda?
…liftul din Primaria Noua din Hanovra, Germania, este o raritate tehnica unica in Europa? Acest lift incepe ascensiunea drept in sus, dar pe parcurs isi schimba unghiul cu 15 grade, pentru a urmari conturul cupolei cladirii.
…liftul principal al hotelului Radisson Blue din Berlin, Germania, este inconjurat de un acvariu? Inalt de 82 de metri, acvariul contine mai mult de o mie de pesti diferiti!
Liftul este o adevarata bijuterie a stiintei, care a usurat viata de zi cu zi a omului modern. Acum ca stii informatiile de baza ale acestei masinarii complexe, plus cateva detalii uimitoare, poate ca urmatoarea ta calatorie cu liftul nu va mai fi la fel de gri ca pana acum. Nu uita sa impartasesti noile tale cunostinte cu ceilalti pasageri!